"Tussen asfaltdamp en geitjes: Boulevard 2025 als tegengif voor scrollverslaving"
"Met Boulevard-recensies, Zomergasten-analyse en de terugkeer van het lange verhaal"
Persberichten
Na de vakantie een frisse start? Word lid en stuur je persberichten in. Cultuurpers verspreidt je nieuwsbrief een heel jaar onder 20.000 websitebezoekers (90.000 views) per maand, plus onze socials, zoals deze nieuwsbrief, die zeer goed gelezen wordt. Lees hier meer over een 'Cultureel lidmaatschap'. Doe dus ook mee met deze groeiende groep cultuurorganisaties met een hart voor onafhankelijke journalistiek!
ILFU
“Ocean Vuong is een sterauteur wiens werk een zeldzame combinatie vormt van literaire schoonheid, maatschappelijke thematiek (migratie, trauma, armoede, queerness) en emotionele kwetsbaarheid. Vuong heeft een gigantische schare fans over de hele wereld, waaronder veel jonge lezers en mensen uit de queer community.”
Ocean Vuong ontvangt Belle van Zuylenring en komt op 27 september naar Utrecht
Het Nut
“In de voorstelling strijden vijf acteurs met de beste bedoelingen om jouw mededogen en medelijden. Niet voor zichzelf, maar voor de arme, thuisloze Willem. Zijn tragische levensloop en leed worden vertaald tot een verhaal met als doel hem te redden. Maar is het wel ethisch verantwoord om deze armoede tentoon te stellen? Of gaat het ten koste van de waardigheid van degene wiens verhaal wordt verteld?”
Het NUT brengt Doekje voor het bloeden: een armoedig stukje kunst - Cultuurpers
Cultuurpers is er trouwens niet alleen voor kunstorganisaties. Zij steunen Cultuurpers omdat zij zeker behoefte hebben aan onafhankelijke journalistiek over kunst en kunstbeleid. Cultuurpers voorziet daar al 15 jaar in. Maar ook als lezer kun je laten zien dat je onafhankelijkheid belangrijk vindt en ons steunen.
Je kunt ook via substack lid worden. Zelfde voorwaarden, andere weg
Leve de longform
Beste lezer,
Augustus is de bijzonderste maand van Nederland. Allereerst vanwege Theaterfestival Boulevard in Den Bosch. Dat brengt elk jaar een steeds groter aantal kwalitatief goede wereld- en Nederlandse premières in een stad die een oververhitte vakantiereis over een snelweg langs natuurbranden overbodig maakt. In deze nieuwsbrief drie besprekingen. Niet alleen halleluja, maar een festival met alleen maar hoogtepunten is natuurlijk gruwelijk saai. Verderop in deze nieuwsbrief meer over die bijzondere ervaringen.
Een ander ding dat augustus bijzonder maakt, is ‘Zomergasten’. Anti-televisie met marathoninterviews waar nog steeds veel mensen naar kijken (265.000 kijkers) en nog meer mensen een mening over hebben. Ik schrijf er graag over, omdat het over cultuur en journalistiek gaat, en hoe de omroep ermee omgaat. Dat levert me steevast tienduizenden bezoekers op, en een bijbehorende toename in de donaties (honderden), waar Cultuurpers van bestaat, dus de verleiding is groot om de gewone kunstverslaggeving aan de wilgen te hangen en alleen nog over cultuur en media te schrijven.
Nu is daar een en ander voor te zeggen, natuurlijk. Want Zomergasten, en de bijbehorende hype, laat zien dat televisie meer kan zijn dan een verouderend medium dat zijn laatste achterhoedegevecht voert tegen TikTok en YouTube. Alles moet korter, snappier, meer viral en voor een bredere doelgroep dan Nederland rijk is, want, nu ja: tegen de miljardenbedrijven achter sociale media en AI is elke strijd bij voorbaat verloren. (Of niet? Zie de PS-jes!)
Stop de tijd
Toch is er grote behoefte aan trage media. De Amerikanen noemen dat ‘longform media’. Terwijl alle publieke media zich op kort, snel en snappy werpen, trekken steeds meer mensen naar podcasts die soms drie of vier uur duren. Mensen lezen misschien minder boeken, maar hebben wel behoefte aan vertraging en verdieping. What Can We Learn from Barnes & Noble's Surprising Turnaround?
Is het dan ook niet juist de taak van de publieke omroep om zoiets het jaar rond te blijven bieden? Op een gemiddelde televisieavond gebeurt urenlang minder dan in een aflevering van Zomergasten: elke avondtalkshow verloopt langs exact hetzelfde stramien en bevat dezelfde hoofden. In Boer Zoekt Vrouw worden boeren en vrouwen even inwisselbaar als de koeien en geiten in de stal, en hoeveel mislukte taarten kun je bakken?
Kortom: alle reden voor lange televisie-interviews met bijzondere mensen. Maar dan graag wel met goede interviewers: Griet Op de Beeck verklaart Eva Crutzen ‘genezen’ in derde aflevering van Zomergasten 2025
Boulevard
Maar soms moet je de schermen achter je laten en de boer op. Van de belevenissen op een zomerfestival als Theaterfestival Boulevard in Den Bosch tussen de echte mensen knap je altijd op. Hoewel je soms een stevige borrel nodig hebt na een voorstelling, zoals die van Marte Boneschansker: “Boneschansker slaagde er zo in ons allemaal heel goed na te denken over wat opstand is, en hoe ingewikkeld het kan zijn om partij te kiezen. Want hoe weet je wanneer je aan de goede kant van de geschiedenis staat?” Boulevard 2025 opent: festival vieren in tijden van opstand.
De omgeving van Den Bosch is perfect voor een festival als Boulevard, omdat de stad zowel brutale industrie als toverachtig boerland op tien busminuten van het festivalhart bezit.
Ik zag tussen de asfaltdampen een voorstelling van Het Zuidelijk Toneel: Quichot in asfaltdamp naast heerlijke jomo, ergens in Den Bosch op Theaterfestival Boulevard, en keek tussen de blatende geitjes van De Kopergieterij naar de familie Pinoys: Bij Foreverandevergem in Theaterfestival Boulevard is het best jammer dat de Pinoys geen BN’ers zijn.
Wat fijn dat je helemaal tot hier gelezen hebt!
Geen abonnement, wel steun? Doe een donatie!
Dank voor het lezen!
Wijbrand Schaap, Hoofdredacteur
PS: Teken in op Akkermans!
Nu hoor je het ook eens van een ander. Consultant Cor Wijn roept iedereen op om de bundeling van Cultuurpers-columns van Erik Akkermans te kopen: “Publicaties zoals In Perspectief zijn er maar weinig. Qua opzet en inhoud doet het boek me denken aan ‘Op zoek naar cultuur’, de vermaarde bundel opstellen uit 1980 van Jan Kassies (o.a. directeur van de Federatie van Kunstenaarsverenigingen, secretaris van de Raad voor de Kunst en oprichter van de Theaterschool). Leuk is om in het voorwoord van Akkermans te lezen dat hij Kassies beschouwt als een de grote, vriendelijke (en stimulerende) reus. Wat mij betreft treedt Akkermans in zijn voetsporen.” Wat mij betreft treedt Akkermans in de voetsporen van Jan Kassies - Cultuurpers
PPS: Ook amateurs verdienen fair pay
Johan Boonekamp in zijn tweede bijdrage aan de site: “Ik zie dat veel koepels zoeken naar de juiste toon, het juiste tempo. En toch is het belangrijk dat zij hun positie als verbinder blijven inzetten. Niet door te verplichten, maar door te begeleiden. Door kennis te delen, goede voorbeelden te verspreiden, én het gesprek over waardering open te houden. Want wie het veld vertegenwoordigt, helpt het ook vooruit door te durven benoemen waar het schuurt.” Fair Pay in de amateurkunst - Cultuurpers
PPPS: AI moet dokken
Steeds meer mensen krijgen door dat AI weinig met intelligentie in de Nederlandse betekenis te maken heeft, maar alles met de Amerikaanse betekenis ervan: inlichtingen verzamelen. Wat AI-bedrijven doen is slechts het verzamelen van onmeetbaar grote hoeveelheden data. Data die ze niet zelf hebben gemaakt, en ook nooit kunnen maken, omdat creativiteit juist betekent dat je iets uit niets schept. AI verzamelt, en betaalt er niet voor.
Maar nu heeft een rechter dus besloten dat ze wel moeten betalen aan al die auteurs wier werk wordt gejat. Dat vinden AI-bedrijven vervelend, want nou kunnen ze niet groeien. Lees hier wat de dief zegt, als hij betrapt wordt: “Geconfronteerd met zulke extreme potentiële schade, zou Anthropic zijn recht om geldige verweren tegen zijn AI-training aan te voeren kunnen verliezen, en zou het bedrijf besluiten dat het verstandiger is om een schikking te treffen, zo betoogde het bedrijf. En dat zou een alarmerend precedent kunnen scheppen, gezien alle andere rechtszaken waarmee generatieve AI-bedrijven (GenAI) te maken hebben over training op auteursrechtelijk beschermd materiaal, zo betoogde Anthropic. AI industry horrified to face largest copyright class action ever certified - Ars Technica
Man in de wolken
Omdat de VS inmiddels collectief van het padje gaan, gaat een nieuwe zomerkomkommer rond. Een actiegroep die al een paar jaar roept dat Anish Kapoor bij de installatie van het iconische kunstwerk Cloudgate een baby in het werk heeft opgesloten, heeft zijn beschuldigingen ververst. Het kind zou op mysterieuze wijze inmiddels tot een volwassen man zijn uitgegroeid en moet bevrijd worden. Hoe hij in leven bleef? Iets met een geheime deur, Waarschijnlijk verbonden met een pizzeria ergens. Grote kans dat Trump er binnenkort ook over begint.