Persberichten
De kunstwereld heeft alerte journalisten nodig. Word daarom lid met je organisatie en stuur je persberichten in. Cultuurpers verspreidt je nieuws een heel jaar onder 20.000 websitebezoekers (90.000 views) per maand, plus onze socials, zoals deze nieuwsbrief, die zeer goed gelezen wordt. Lees hier meer over een ‘Cultureel lidmaatschap’.
Doe dus ook mee met deze groeiende groep cultuurorganisaties met een hart voor onafhankelijke journalistiek!
World Music Forum
De afgelopen jaren organiseerde World Music Forum NL ruim 170 showcases en panels, en kregen zo’n 380 sprekers er een podium. Als aanjager van nieuw talent, zijn talloze muzikanten en groepen mede dankzij ondersteuning vanuit World Music Forum NL doorgebroken (zie trackrecord in bijlage). World Music Forum NL stopt na 20 jaar
Auteursbond
“De campagneaftrap vindt plaats op vrijdagmiddag 17 oktober met een protestactie op het Amsterdamse Spui en een speciale etalage bij Boekhandel Athenaeum. Gustaaf Peek houdt een gloedvol betoog, Hannah van Binsbergen zorgt voor een opzwepende voordracht, Maria Vlaar is aanvoerder.” Auteurs komen in actie: AI = Jatwerk – Auteursbond lanceert campagne
Raad voor Cultuur
“Wij zijn zeer verheugd over het kabinetsvoorstel voor verlenging naar maximaal acht jaar. Onder meer in ons besteladvies ‘Toegang tot cultuur’ hebben we hier voor gepleit”, zegt raadsvoorzitter Kristel Baele.” Verlenging termijnen cultuursubsidies goed voor artistieke vernieuwing
Ministerie van OCW
CSA
“De Chief Science Advisor is een onafhankelijk, wetenschappelijk adviseur. Zij zal een wetenschappelijk perspectief op de impact van AI op onderwijs, cultuur- en mediasectoren van buitenaf direct inbrengen bij het ministerie. Zij zal in haar adviserende rol kennis uit het Nederlandse AI-onderzoeksveld en uit wetenschappelijke adviesraden verbinden met de beleidsmakers binnen OCW.” OCW stelt Vanessa Evers aan als Chief Science Advisor AI
Acht jaar
“Minister Moes: “Veel culturele instellingen zijn al decennialang onmisbaar voor ons land. Toch moeten zij in het huidige systeem elke vier jaar opnieuw een zeer tijdrovende subsidieaanvraag doen. Ik wil meer rust en zekerheid, en minder gedoe en administratie. Zodat zoveel mogelijk geld dat we hebben voor cultuur, ook echt naar cultuur gaat. Het verlengen van de maximale rijkssubsidieperiode vanaf 2029 is een goede eerste stap.” Kabinet zet stap voor beter cultuurbeleid en minder administratieve lasten
Cultuurpers is er niet alleen voor kunstbedrijven die de kritische journalistiek over kunst en cultuurbeleid bij Cultuurpers steunen.
Ook als lezer kun je laten zien dat je onafhankelijkheid belangrijk vindt en ons steunen. Want we beloven ook dat deze nieuwsbrief altijd door zelfdenkende mensen geschreven zal blijven.
Je kunt ook via substack lid worden. Zelfde voorwaarden, andere weg:
Beste lezer,
Het Tilburgse Festival Circolo kondigde de editie van dit jaar aan als een ode aan de speelsheid: “Volgens het festival is spelen niet zomaar amusement, maar een universele taal waarmee circusartiesten de kijk op de wereld uitdagen en verbreden. Door middel van indrukwekkende acts en onverwachte ontmoetingen biedt het festival een dringend tegengeluid in een samenleving waarin ernst steeds vaker overheerst.”
Ik zal je eerlijk zeggen dat ik het best een uitspraak vond: de wereld staat in brand en waarom dan naar vrolijke speelsheid kijken? Mijn complete calvinistische oer-ego speelde op. Toch was ik bij de openingsvoorstelling om. Les Dodos van La P’tit Cirk trok me niet alleen aan vanwege de titel die zo grappig samenvalt met het logo van Cultuurpers. De voorstelling is vooral een viering van menselijk vernuft en de typisch Franse humor van de makers. Zij maken voelbaar dat ze in een traditie staan waar zowel Louis de Funes en Jacques Tati als Molière passen: uiteindelijk zijn we stumpers, geniale stumpers, maar stumpers. Niet vergeten.
Adembenemend
Les Dodos laat dat zien in perfecte lichaamsbeheersing, prachtige muziek en onverwachte dingen met gitaren. Dat allemaal in een wervelende show die me regelmatig de adem benam. Circus zoals het hoort en die je even weg laat dromen van de keiharde wereld buiten. Dan kan je er even tegen en dat had ik nodig.
De makers van Les Dodos kozen bewust voor een klein ensemble om hun kwaliteiten maximaal uit te kunnen buiten, vertelden ze Rudolf Hunnik: Les Dodos een feelgood-show met acrobaten en gitaren.
Student journalistiek Pierette Brand sprak met jonge makers van Keep an Eye: “Er is altijd een verlangen naar meer, een nieuwsgierigheid om verder te ontdekken, om te zien wat de volgende stap is. Dat gevoel drijft mij constant: het is mijn creatieve motor. Er is altijd iets dat ik nog niet weet en waar ik in wil duiken. Het moment dat ik zou zeggen: ‘Ja, dit is wat ik doe,’ weet ik niet zeker of ik dan nog door zou gaan. Circus is voor mij juist de plek waar ik telkens opnieuw kan zoeken.” Circus als plek van nieuwsgierigheid en kwetsbaarheid.
Live kunst is noodzakelijk, en dat zoeken, die kwetsbaarheid, is waar het om gaat. Die vind je niet met AI. Vanaf morgen komt er een topvoorstelling naar Tilburg. Rudolf sprak met de makers: “Er is niets mooiers dan een artiest die eerlijk is. Hoe wij dat zelf ervaren? Tijdens een gewone voorstelling wordt het publiek niet belicht, maar nu wel. Je ziet dat mensen echt geraakt worden – je ziet ze van dichtbij lachen én huilen. Dat is heel mooi om te zien.” Met ‘Tout va hyper bien’ maakt Collectif Malunés circus van de nabijheid.
Niet mislukt
De Nobelprijs voor de Vrede ging dit jaar net aan de neus van Trump voorbij, wat verstandig is van het Nobel Comité, omdat je bij de Amerikaanse autocraat altijd kunt twijfelen aan het werkelijke succes dat hij zegt te boeken. Zeker in dit geval. Dan liever een prijs voor iemand die altijd twijfelt, en dus feliciteren we László Krasznahorkai van harte met de Nobelprijs voor de literatuur: Steeds weer een nieuw fiasco. Waarom de internationaal gelauwerde schrijver László Krasznahorkai al zijn werk als mislukt ervaart. Heerlijk interview, dat, met een bijzonder mens. Hoewel zijn werk niet ‘ieders kopje thee’ is.
Wel mislukt
De manier waarop we de controle hebben georganiseerd in de kunstsector is mislukt. Het is een vreemd allegaartje geworden van toezicht houden en vrijbuiterij, waarbij de speelsheid die we nodig hebben in de kunsten laten inperken door bange toezichthouders die geen benul hebben van de dynamiek van de kunst. Er is een circus opgetuigd waar zoveel vangnetten en veiligheidslijnen hangen dat er geen trapeze-act meer te zien is: Peiling Cultuur+Ondernemen bevestigt bevindingen Raad voor Cultuur: Code Cultural Governance is onhoudbaar
Komende maand staat dat besturen en toezichthouders hoog op diverse agenda’s van congressen en andere bijeenkomsten. Ik hou je op de hoogte!
Dank!
Dank dat je helemaal tot hier gelezen hebt. Als je het belangrijk vind dat we er zijn, steun ons dan met een extra donatie, of geef een lidmaatschap cadeau.
Met hartelijke groet,
Wijbrand Schaap, Hoofdredacteur
PS: Janice Deul
Later deze week krijg je een extra nieuwsbrief, helemaal gewijd aan een podcast over Nederland in tijden van nu, over het woekerende racisme en hoe je daarin overeind blijft, zeker als je niet met blond haar en blauwe ogen geboren bent. Daarover praat ik met Janice Deul van wie eerder dit jaar het boek “Kan ik nog thuis zijn in dit land” verscheen. Kan ik nog thuis zijn in dit land | Ambo|Anthos Uitgevers
PPS: Handel?
,,Toen Ton Koopman vorig jaar 80 werd heeft hij ter gelegenheid van zijn verjaardag een drietal niet vaak uitgevoerde oratoria van Händel op zijn programma gezet. Daar werkte hij al een tijd aan, en voor de ‘Händeldagen’ is daar een mooi programma en een tentoonstelling uit voortgekomen.” Barokspecialist Ton Koopman toont de wereld van Georg Friedrich Händel
PPPS: Kiezen!
Uit het programma van wat naar verwachting de grootste partij wordt na 29 oktober: “De PVV houdt van Nederland. Wij zijn trots op onze cultuur, identiteit en tradities. Die moeten we dan ook behouden. Niet uitwissen. De linkse haat waarin helden uit onze geschiedenis worden beschimpt wordt beëindigd. De excuses voor het slavernijverleden en de politionele acties, zoals gedaan door de Koning, worden ingetrokken. Zwarte Piet blijft. Autochtone Nederlanders worden niet beschermd. Zij worden achtergesteld en gediscrimineerd. Bij de politiek, in de kunst, bij de publieke omroep, in de weten- schap en bij veel gemeenten. Dat noemen ze ‘voorkeursbeleid’ of ‘positieve discriminatie’. Daar komt een einde aan. De NPO is van het padje af: NPO66. In plaats van eerlijke informatie en ontspanning is het vooral bezig met propaganda. We worden dagelijks getreiterd met klimaatpaniek en diversiteitspropaganda. De financiering wordt dan ook geheel beëindigd.” Cultuurparagrafen in de verkiezingsprogramma’s - Kunsten ’92
PPPPS: Bob Ross?!
In de VS zijn de bezuinigingen op de publieke omroep al een feit. “In juli stemde het Congres voor het terugvorderen van 1,1 miljard dollar aan publieke omroepgelden, waarmee een droom die Republikeinse politici al vijf decennia lang koesterden, in vervulling ging. De Corporation for Public Broadcasting, een belangrijke financieringsbron voor lokale zenders, kondigde al snel aan dat het volgend jaar zou sluiten. PBS verlaagde zijn budget met 21 procent en ontsloeg in augustus 15 procent van zijn personeel.” Daarom biedt APT, opgericht in 1961, distributeur van 250 nieuwe programmatitels per jaar en meer dan een derde van de 100 best bekeken publieke televisietitels in de VS, zijn verzameling Bob Ross schilderijen ter veilng aan. Public Television Forced to Sell Off Bob Ross Paintings After Congress Slashes Funds
PPPPPS: Sereen
Sommige mensen worden hier heel rustig van. Niet iedereen. Ook een kwestie van kiezen?