Weemoed naar een lossere tijd
Waarom we de eigen kunst van het gemoedelijke Leeuwarden nodig hebben
Persberichten
Ook de kunstwereld heeft alerte journalisten nodig. Word daarom lid met je organisatie en stuur je persberichten in. Cultuurpers verspreidt je nieuws een heel jaar onder 20.000 websitebezoekers (90.000 views) per maand, plus onze socials, zoals deze nieuwsbrief, die zeer goed gelezen wordt. Lees hier meer over een ‘Cultureel lidmaatschap’.
Doe dus ook mee met deze groeiende groep cultuurorganisaties met een hart voor onafhankelijke journalistiek!
Amsterdam Museum
“Er zijn geen visuele of schriftelijke bronnen uit het zeventiende-eeuwse Amsterdam bekend die tatoeages expliciet beschrijven of afbeelden. “Dat maakt de tatoeage op de pols van deze Amsterdamse heer zo’n bijzondere vondst”, zegt Judith van Gent, hoofd collecties en onderzoek van het Amsterdam Museum. “Bovendien waren tatoeages voor de burgers van het zeventiende-eeuwse Amsterdam nog steeds ‘not done’, ze werden geassocieerd met zeelui, criminelen of buitenstaanders.” Wereldvondst: tatoeage op 17e-eeuws Amsterdams groepsportret.
Cultuurpers is er niet alleen voor kunstbedrijven die de kritische journalistiek over kunst en cultuurbeleid bij Cultuurpers steunen.
Ook als lezer kun je laten zien dat je onafhankelijkheid belangrijk vindt en ons steunen. Want we beloven ook dat deze nieuwsbrief altijd door zelfdenkende mensen geschreven zal blijven.
Je kunt ook via substack lid worden. Zelfde voorwaarden, andere weg:
Beste lezer
Bij de procedurevergadering van de Commissie OCW ging het, zoals het hoort, op donderdagochtend 27 november niet over de inhoud. Toch was het er heel druk. Zelfs BBB-voorpersoon Van der Plas was komen opdraven. Niet vanwege de kunst en cultuur uiteraard, maar omdat het enige inhoudelijke punt dat aan de orde kwam, de status van een proefdierenlaboratorium van een universiteit was: of dat nu onder OCW viel, of Landbouw. (Spoiler: proefdieren zijn Landbouw, maar universiteitslaboratoria OCW, dus de proefdieren daarin ook.)
Over de inhoud gaat het pas weer op 19 januari van het nieuwe jaar. Hopen we. Al twijfel ik soms aan het belang dat gehecht wordt aan de kunst en cultuur, nu de NPO in het kader van de aangekondigde bezuinigingen uitgerekends alle kunstprogrammering gaat schrappen. Radio Kunststof verdwijnt al van het zo begeerlijke tijdslot tijdens de rit naar de schouwburg. De NPO wilde er in 2017 ook al vanaf: Waarom het meer dan dom is van de NPO om Radio Kunststof te verplaatsen.
Sport gaat voor
Steeds is de reden dat sport voor gaat. Niet omdat sport kwetsbaar is en anders onzichtbaar blijft en dringend steun nodig heeft, maar omdat sport anders naar de commerciëlen gaat. Dat zal met een kunstprogramma nooit gebeuren. Je verzint het niet, maar de Nederlandse publieke omroep moet concurreren met de commerciëlen. Dat doen ze heel voortvarend, ontdekten Joost Ramaer en Kim van Keken, toen ze gingen uitzoeken waarom Eva Jinek zoveel aandacht besteedt aan producties uit de koker van Media Lane, het bedrijf van de dochter van Joop van den Ende. (De naam van dat bedrijf dook ook op bij de toestanden rond MusicalMakers. Iets met huur van een pand.) Lees: Reclameplatform voor Van den Ende.
Nu we toch even in de mediasector zitten. Trouwe lezers van deze nieuwsbrief hebben allang meegekregen dat voormalig first lady Dieuwke Wynia veel interessants te melden heeft over haar jaren bij DWDD, dat andere cultuurprogramma van de NPO. Haar nieuwsbrief werd lekker genegeerd door haar voormalige collegae in de bestaande media, want slechts op substack. De aankondiging dat er een heus papieren boek aan zat te komen, veroorzaakte wel een kleine storm op de herenafdeling van de diverse omroepen. Dieuwke zelf schrijft er geamuseerd over: ‘Schandaalboek over DWDD op komst’ - by Dieuwke Wynia.
Spiegel is nodig
Ondertussen probeert de Amsterdamse cultuurwethouder Touria Meliani iets te doen aan het sociaal onveilige klimaat in de (Amsterdamse) kunstwereld, en dat was nodig. Dat onveiligheid niet alleen een rol speelt bij de ontvangers van subsidie, maar ook bij de verstrekkers, zou iets beter naar voren kunnen worden gebracht: Amsterdam steekt 8 ton in toolkit sociale veiligheid cultuursector. Zit daar ook een spiegel in? Vast staat dat deze ontwikkeling ook te maken heeft met het onderzoek van Ingrid van Frankenhuyzen, waarvoor ze nogal wat akelig gedrag en verdachtmakingen over zich heen kreeg.
Leve Leeuwarden
Tijd voor iets moois: Leeuwarden. Een stad waar veel randstedelingen onterecht alleen doorheen komen onderweg naar Oerol. Terwijl productiehuis en festival Explore The North elk jaar in november een goed alternatief biedt voor de Wadden. Met hulp uit onverwachte hoek: Vlaanderen, niet Amsterdam.
Afgelopen weekend liet ik me verrassen door de sfeer in de Friese hoofdstad, wat minder haastig en opgeprikt dan in Utrecht of Amsterdam zou ik zeggen. Een beetje á la de krakerstijd in de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw, waarmee ik niet bedoel dat het ouderwets is. Integendeel! Het ademt een creatieve vrijheid die je niet vindt in de tiktok-rijen en rolkofferherrie van de matcha-elite in de randstad: Het noorden is een verkenning waard. Ik ga er vaker heen.
Met dank aan Leo Bankersen
In de tussentijd graag speciale aandacht voor Leo Bankersen. Leo was vanaf het allereerste begin in 2008 betrokken bij Cultuurpers en is altijd trouw gebleven. Hij is al even lang als zijn verschijnen op deze site met pensioen, en nu heeft hij aangekondigd dat hij zijn laatste stuk heeft gemaakt voor Cultuurpers.
Hij schreef een prachtige ode aan de nouvelle vague, de revolutie die in filmland veroorzaakt werd door een paar bevlogen Franse journalisten en de komst van draagbare 16mm-filmcamera’s: Hierom moet je Nouvelle Vague gaan zien, en ook de film die de cinema bevrijdde.
Leo heeft altijd vastgehouden aan zijn heldere journalistieke stijl en zijn vakmanschap spreekt uit al zijn werk, dat je hier kunt lezen: Leo Bankersen - Cultuurpers. Mijn dank voor zijn bijdragen, in woord en aanwezigheid, is groot.
Dank!
Dank dat je helemaal tot hier gelezen hebt. Als je het belangrijk vind dat we er zijn, steun ons dan met een extra donatie, of geef een lidmaatschap cadeau.
Met hartelijke groet,
Wijbrand Schaap, Hoofdredacteur
PS: Hornbach
Bij bouwmarkt Hornbach zijn ze goed in reclamefilms. We hebben geen aandelen, maar deze kregen we getipt via het Tijdschrift voor Nederlandistiek (Hornbachreclame als rederijkersdrama). De vraag of het puur Rederijkerswerk is, doet de opera-kwaliteiten van deze commercial misschien wel tekort. Het is best wel gewoon grote kunst. Met knipoog.
PPS: Weg met AI-slop
We zijn hier niet tegen AI. Onze lidmaatschapspagina en donatieknoppen zijn ermee gemaakt. Toch moeten we alert blijven. Immers, nu we allemaal meedeinen op de hype van de elkaar miljarden toespelende tech-bro’s en de barstende bubbel (ergens in 2026) hen niet zal raken, is het goed te weten hoe het internet er vroeger uitzag. Toen alles nog niet door AI was verslapt. Kunstenaarscollectief Tega Brain heeft nu een extensie ontwikkeld voor je browser, waarmee je het internet kunt doorzoeken zoals het was vóór november 2022, de dag dat ChatGPT het levenslicht zag, Slop Evader - Tega Brain
PPPS: Alexander Moto
Kennis mee gemaakt in Leeuwarden.
Eindredactie: Suzanne Brink




