Niets fijner dan luisteren
Dat zouden we meer moeten doen: mond dicht en luisteren. In Rotterdam leerde Resonate dat, en in Amsterdam kan het met Charles Hazlewood. Maar hier gaat het ook over leiderschap. En orgasmes.
Persberichten
Jouw persbericht ook hier? Cultuurpers verspreidt ze - voor een werkelijk ‘hilarisch bedrag’ - een heel jaar onder 20.000 websitebezoekers (90.000 views) per maand, plus onze socials, zoals deze nieuwsbrief, die zeer goed gelezen wordt. Neem dus een 'Cultureel lidmaatschap'! Doe dus ook mee met deze groeiende groep cultuurorganisaties met een hart voor onafhankelijke journalistiek!
Maas theater en dans
“Wat begon als een coproductie tussen Maas theater en dans en het ATTA Festival in Istanbul groeide in korte tijd uit tot een internationaal succes. Sinds 2022 trekt de peutervoorstelling en VSCD krekel-winnaar BullyBully van René Geerlings volle zalen met een humoristische en herkenbare blik op machtsverhoudingen. De voorstelling reist inmiddels de wereld over, van Indonesië tot Australië, en wordt lokaal geadapteerd door gezelschappen in onder meer Turkije en Finland.” PEUTER OF DICTATOR? GROOTHEIDSWAAN VAN BULLYBULLY SLAAT WERELDWIJD AAN
Delft Fringe Festival
“De makers spelen hun voorstellingen komende weken op bijzondere locaties in de stad. Hierdoor word je als publiek niet alleen theatraal verrast, maar ga je echt op ontdekkingsreis in Delft. Makers spelen bijvoorbeeld in de imposante Nieuwe Kerk – waar Willem van Oranje begraven ligt – maar ook in publieksfavorieten als de eeuwenoude Molen de Roos en de verborgen parel de Stadsboerderij Rietveld. Nieuw dit jaar zijn optredens in de nieuwe ‘broedplaats’ in het Kabeldistrict, een industrieterrein net buiten de stad, met maar liefst vijf nieuwe speelplekken in en rond de Schiehallen.” Delft Fringe Festival 2025 feestelijk van start: “Samen met de stad geeft het festival jonge makers een podium”
Plein Theater
“In een wereld waar de vrijheden van velen steeds vaker onder druk staan en de toon verhardt, biedt ‘Queer in Oost’ een podium aan radicale zachtheid en ongefilterde zichtbaarheid. Op het programma staan scherpe theaterperformances, rebelse films én comedy. Tijd voor meer zichtbare – en zacht vloeibare – queerness!” JULI 2025 PRIDE MAAND: Plein Theater viert queerness
Ministerie van OCW
“De twee panelen, geschilderd in circa 1628, zijn een belangrijke aanvulling op de openbare kunstcollectie van Nederland en op de collecties van beide musea. Frans Hals staat internationaal bekend om zijn portretten en zijn genrestukken: afbeeldingen van gewone mensen in hun dagelijkse bezigheden, die je vandaag nog steeds op straat zou kunnen tegenkomen. Juist dit soort genrestukken van Hals waren tot nu toe nauwelijks in de Collectie Nederland te vinden.” Twee kinderportretten van Frans Hals komen terug naar Nederland
Holland Festival
“Zijne Majesteit de Koning en Hare Majesteit Koningin Máxima zijn woensdagavond 11 juni in Amsterdam aanwezig bij de openingsvoorstelling van de 78e editie van het Holland Festival. In het Muziekgebouw opent het festival met de Europese première van Cyber Subin waarin de Thaise choreograaf Pichet Klunchun de eeuwenoude, gracieuze maskerdans Kohn laat herleven door de lens van kunstmatige intelligentie. AI analyseert en deconstrueert de bewegingen en genereert nieuwe, onverwachte poses.” Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima aanwezig bij opening Holland Festival
Cultuurpers is er niet alleen voor kunstorganisaties. Als lezer kun je ook bijdragen. Dat kan via onderstaande link, waarvoor geen Amerikaanse software nodig is. Je abonneert je via IDEAL en we regelen dat je ook de nieuwsbrief erbij krijgt.
Maakt je dat niets uit en kies je voor meer (maar wel in Amerika gehost) gemak, klik dan hieronder.
En nu: luisteren.
Brekend nieuws eerst: Radio Kunststof sneuvelt per 1 januari 2026, omdat de NPO liever sport heeft dan kunst. Geofferd aan de sport: Kunststof verdwijnt van Radio 1 - Cultuurpers
Beste lezer!
“Als ik zou moeten kiezen, zou ik altijd zeggen dat de beste manier om muziek te ervaren is wanneer je er middenin zit.” Dus bezoekt het Paraorchestra van Charles Hazlewood op 13 juni Amsterdam met een concert waarbij je als publiek tussen de musici kunt bewegen. Ik sprak Hazlewood deze week via zoom en het was een energiek en bevlogen gesprek. Het enthousiasme van de man is aanstekelijk. Dat zweept niet alleen zijn orkest op, maar heeft zeker ook invloed op ons, in de zaal. Dat versterkt zijn leiderschap.
Het was daarom ook dat ik hem vroeg naar zijn opvattingen over dat leiderschap. Niet in de laatste plaats omdat dat dankzij het grensoverschrijdende gedrag van Jaap van Zweden weer eens in het centrum van de belangstelling staat. Nog steeds vinden hele generaties dat een artistiek begaafd persoon zich als een beest mag gedragen om het allerhoogste in schoonheid te bereiken.
Hazlewood is er fel op. Dirigenten die zich autoritair opstellen, of pestgedrag vertonen, horen wat hem betreft thuis ‘in het hoge gras’, wat een grappige verwijzing is naar de golfsport. Het komt erop neer dat zulke figuren kwijt moeten worden gespeeld om voorgoed te verdwijnen.
Fascinerend hoe bepalend jeugdervaringen zijn voor het werk van Hazlewood. Het gaat dan niet alleen over zijn wens om het publiek mee te laten maken wat hij als zesjarige meemaakte, midden tussen de violen tijdens een orkestrepetitie. Het gaat ook over het soort muziek dat gespeeld wordt.
In het tweede deel van zijn Holland Festival-optreden staat de ‘drone’ centraal, en dat is nu eens niet het apparaat dat onbemenst dood en verderf kan zaaien op een slagveld, of in een historische binnenstad, maarde oerdrone die muziek die vertrekt van en terugkeert naar één enkele toon. ?
Hazlewood zag die drone als het ultieme rustpunt in zijn traumatische jeugd, die hij doorbracht op een kostschool, vereenzaamd, gepest en zelfs suïcidaal.
“Drone-muziek was zo belangrijk voor me, omdat je een vast punt hebt, een vaste toon die niet opgeeft, wat er ook gebeurt. De drone is de ultieme veiligheid. Het is het fundament dat ik miste. Ik denk dat dronemuziek altijd een speciale resonantie voor me heeft gehad. Dit concert staat in het teken van de eenvoudige en levensreddende kracht van de drone."
Charles Hazlewood brengt zijn Paraorchestra naar het Holland Festival: 'Wees de verandering die je wil zien'
Het Paraorchestra van Charles Hazlewood is een bijzonder orkest, dat samengesteld is uit professionele musici, van wie een deel leeft met een fysieke functiebeperking. Op 13 juni bezoekt het orkest het Holland Festival in het Concertgebouw met het concert The Aanatomy of the Orchestra | Drone Refractions. Bijzonder is dat het publiek voor deze gelegenhe…
De razend fascinerende, meerduidige oneentonigheid van de drone is ook te beluisteren in het nieuwste project van Andrea Voets gezelschap Resonate: Nothing bigger than Humanity. Opnieuw een stuk gemaakt in het door Voets ontwikkelde genre van musical journalism. Dit keer speelt het rondom achttien verhalen van millennials die ergens op de wereld deel werden van de wereldgeschiedenis.
De verhalen van die ervaringsdeskundigen wisselt Voets steeds af met een uitnodiging aan het publiek om aan de centrale interviewtafel plaats te nemen. Dat doen mensen steevast, en zo koppelt de voorstelling verhalen rond kantelpunten in de wereldgeschiedenis aan persoonlijke ontboezemingen van toeschouwers, hier en nu.
Kringverjaardag
Dit alles in een buitengewoon ontspannen, soms bijna gewijde sfeer, die heel uitnodigend werkt. Wat het mooie is: we zijn gekomen om te luisteren, dus luisteren we ook naar elkaar. Kom daar maar eens om nu talkshows op nationale televisie zijn uitgegroeid tot kringverjaardagen waar die ene betweterige oom na twee glazen sherry op zijn mansplainstoel terechtkomt.
Ik zou het ons gunnen om elke dag af te sluiten met zo’n collectieve luistersessie, maar misschien is dat veel gevraagd. Het maakt wel weer duidelijk hoe belangrijk live gebeurtenissen zijn geworden nu we steeds minder geloof kunnen hechten aan wat er via het internet tot ons komt.
Henk van Ess, die ik een eeuw geleden op de Houtense redactie van het UN leerde kennen als whizzkid die al voorspelde dat Altavista en Ilse het zouden gaan afleggen tegen Google, beschrijft bijvoorbeeld hoe hij in 28 minuten tijd, voor uitgerekend 8 euro aan kosten, een complete desinformatiecampagne op kon zetten, die voor de gemiddelde gebruiker niet van echt te onderscheiden is: My fake news experiment with Google's Veo3.
Minder site, meer brief
Waar nog bovenop komt, dat ook Google nu niet langer zoekresultaten gaat tonen met verwijzingen naar websites. Vanaf binnenkort krijg je een keurig, door AI samengesteld antwoord op je zoekvraag, waarbij volslagen onduidelijk is hoe die AI tot dat antwoord is gekomen: adverteerders, politieke spelers, de volkswil?
Dat is de belangrijkste reden dat ik Cultuurpers steeds meer via deze directe nieuwsbrief aan je doorgeef. Hier doen we nog dagelijks onderzoek naar bronnen en gaan we zelf dingen meemaken, waarover je uit de eerste hand hoort. Zoveel mogelijk gratis, maar ik hoop dat je de bestede energie ook wil steunen. Dat kan door lid te worden, of door te doneren.
Komende week bespreek ik minstens twee theaterboeken, en vieren we de start van het Holland Festival!
(En kijk hieronder verder voor de PS-jes!, nadat je je abonnement verzilverd hebt!)
Keep reading with a 7-day free trial
Subscribe to Nieuwsbrief Cultuurpers to keep reading this post and get 7 days of free access to the full post archives.