Nieuwsbrief Cultuurpers
Cultureel Persbureau
Nieuw leiderschap
Preview
0:00
Current time: 0:00 / Total time: -58:30
-58:30

Nieuw leiderschap

Audiopost met Sarah Moeremans van Het Zuidelijk Toneel, over de gevolgen van ensemble-vorming en duurzaamheid voor het leiderschap in de theaterwereld.

Persberichten

Voor we het diepe in duiken, eerst aandacht voor culturele instellingen die met hun lidmaatschap Cultuurpers mede mogelijk maken. Sluit je aan bij deze uitdijende club en neem een 'Cultureel lidmaatschap'!

Creatieve Coalitie

“Tijdens CreativeRoadz volgen freelancers inspirerende workshops over onder andere kunstmatige intelligentie, presentatietechnieken, onderhandelen en het vergroten van hun verdienvermogen. Op het inspiratieplein zijn verschillende brancheorganisaties en vertegenwoordigers uit de sector aanwezig waar deelnemers zich bij kunnen aansluiten en advies kunnen inwinnen.” Nieuw evenement brengt creatieve freelancers samen - Cultuurpers

Maas Theater en Dans

“Welkom aan de achterkant van de wegwerpmaatschappij. Uit een grote afvalberg kruipen vijf performers tevoorschijn. Ze gooien spullen, afval en elkaar weg. Ze worden spullen, de spullen zijn hun leven. Fabrieksmatige bewegingen en kuddegedrag wisselen elkaar af. Is het Utopia of zijn ze in de hel beland? Ze wachten op iets, een verlossing, een nieuwe wereld. Kunnen ze zich uit deze zelfgemaakte gevangenis bevrijden?” EXPRESSIEVE DANSVOORSTELLING OP CONFRONTERENDE AFVALBERG - Cultuurpers

Word nu lid

Je kunt op twee manieren steun geven aan Cultuurpers, met dezelfde rechten. Het verschil is dat je door lid te worden via onderstaande knop, in een omgeving blijft waar geen Amerikaanse software bij nodig is. Je abonneert je via IDEAL en we regelen dat je ook de nieuwsbrief erbij krijgt.

Lid worden via de site

Maakt je dat niets uit en kies je voor meer gemak, klik dan hieronder:

Maar hoe zit dat met dat Nieuwe Leiderschap?

Beste lezer!

"Ik denk zeker niet over Amsterdam als het Walhalla. Als artistiek leider voel ik me heel senang in een gebied dat niet denkt het centrum van de wereld te zijn." Sarah Moeremans is sinds januari van dit jaar artistiek leider van het Zuidelijk Toneel, het gezelschap dat als taak heeft vanuit Tilburg de provincie Brabant van theater te voorzien.

Met Moeremans’ komst is Het Zuidelijk Toneel ook echt een gezelschap geworden: er is nu een ensemble van zes acteurs in dienst. Dat is uniek in het Nederlandse theater, waar doorgaans alleen kantoor en directie een vast contract hebben, en verder iedereen, van regie en vormgeving tot acteurs en technici, per productie van ‘huis’ wisselen, omdat ze ZZP’er zijn. Wat weer allerlei nare gevolgen heeft en kan hebben, zoals vaste première-weekenden, geen reprises, precaire arbeidsmarktposities, machtsmisbruik: allemaal dingen die we regelmatig signaleren.

Groot complex

Genoeg reden voor een gesprek, en daarom is deze editie van de nieuwsbrief een podcast. Sarah en ik spreken elkaar in het enorme complex aan de Tilburgse Ringbaan Oost, waar Het Zuidelijk Toneel niet alleen een kantoor en kantine heeft, maar ook een gigantische repetitieruimte en een kostuumatelier van waaruit ze kostuums verhuren aan amateurverenigingen in het Brabantse.

Ik raakte geïnspireerd door de plek, nog los van Moeremans’ verfrissende ideeën over modern artistiek leiderschap. In haar visie is het artistieke beleid niet van bovenaf opgelegd, maar een kwestie van een continue dialoog, een ‘spiralerend’ gesprek, waarbij de inbreng van de (gast)regisseur naast, en niet boven die van het ensemble staat.

Dat gaat zelfs door tot en met de vormgeving. Uit duurzaamheidsoverwegingen kiest ze er nu bijvoorbeeld voor om alle reisvoorstellingen met hetzelfde decor te werken. Wat betekent dat het decor in overleg met alle gast-makers van dit jaar gemaakt wordt.

Ze spreekt in dit verband ook van ‘immateriële vormgeving’: door inventief gebruik van licht en andere visuele effecten past het reisdecor in een enkele ‘bakwagen’ en zijn er geen dieseltrucks meer nodig voor het transport.

Heel ‘onamerikaans’.

Enorm complex

Moeremans gaat op deze manier verfrissend om met de uitdagingen van de nieuwe tijd, waarin kunst geacht wordt een voortrekker te zijn in duurzaamheid, fair practice en good governance. Dat ze het primaat van de regisseur als onaantastbaar en hegemoon kunstenaar niet meer onderschrijft, maar juist de voorkeur geeft aan het ensemble, kan verrassend nieuw theater opleveren. Bijvoorbeeld theater dat niet aan de conventies voldoet die de landelijke kritiek daarvoor hanteert.

(vanaf hier is de inhoud voor betalende leden. Word ook lid en lees meer over Caspar Nieuwenhuis, MetropolisM, Google, Sigrid Koetse en de briljante vriendin. En nog meer!)

Listen to this episode with a 7-day free trial

Subscribe to Nieuwsbrief Cultuurpers to listen to this post and get 7 days of free access to the full post archives.