Nieuwsbrief Cultuurpers
Cultureel Persbureau
Nul liter diesel
1
Preview
0:00
-44:36

Nul liter diesel

Duurzaamheid is niet hot, maar hoor wat Festival Boulevard zegt. Hieronder eindigde een blad, vertrokken theaterdirecteuren en raakt een recensent in crisis, en iets Seinfeld en Bridgerton. Lezen!
1

Persberichten van leden

Voor we het diepe in duiken, eerst aandacht voor culturele instellingen die met hun lidmaatschap Cultuurpers ondersteunen. Sluit je aan bij deze uitdijende club en neem een 'Cultureel lidmaatschap'!

Amsterdam Museum

"In november 2022 verleende de gemeente Amsterdam de vergunning voor de renovatie van het Amsterdam Museum. In juli 2023 begonnen de Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad (VVAB) en Heemschut een beroepsprocedure tegen de vergunning. Op 4 juli 2023 heeft de rechtbank Amsterdam de gemeente en het museum in het gelijk gesteld. De rechters verklaarden de bezwaren van de erfgoedverenigingen op alle punten ongegrond. Op 10 augustus 2023 heeft de VVAB hoger beroep aangetekend bij de Raad van State. Die zaak diende op 29 mei 2024. Vandaag, 16 oktober 2024, kwam de uitspraak."Groen licht voor renovatie Amsterdam Museum 

Het Nut

"De voorstelling is een eigentijdse bewerking van de Griekse mythe Orpheus en Eurydice, maar dan vanuit een kinderperspectief. Met een mix van humor, warmte en fantasie behandelt Oma Eindbaas thema’s als rouw, afscheid nemen en de kracht van herinneringen."

Oma Eindbaas: Een liefdevolle en lichte familievoorstelling over verlies

Asko|Schönberg

"Asko|Schönberg presenteert twee nieuwe composities op de Cello Biënnale. In opdracht van Asko|Schönberg creëert de innovatieve componiste Silvia Borzelli met earthbound nieuw werk waarin de traditionele coördinatie tussen linker- en rechterhand wordt doorbroken. Componist Guus Janssen schrijft in opdracht van de Cello Biënnale een nieuwe compositie voor ensemble en vier cellisten."

Asko|Schönberg: Twee wereldpremières op Cello Biënnale 

Door lid te worden zorg je voor het behoud van onafhankelijke verslaggeving over cultuurbeleid. Doe dus ook mee. Juist nu. Het is maar 360 euro per jaar (als je omzet onder de 250.000 euro blijft, is het slechts 175 euro) !

(Lid worden als privépersoon kan ook, dan doe je al mee vanaf 5 euro per maand!)

En hoe zit het nou met die 0 liter?

Beste, vriendelijke, lezer & luisteraar!

Theaterfestival Boulevard ging in twee jaar tijd van de diesel af. Het Bossche zomerfestival verving de dieselaggregaten door accu's. De lucht in het Zuiderpark klaarde op. Op een enkel incident na, toen een op luchtdruk draaiende tentzaal door stroomuitval in elkaar zakte, beviel dat goed. Nu het festival terug is op De Parade in het centrum van Den Bosch zijn de accu's niet meer nodig. Sinds de nieuwbouw van het Theater aan de Parade ligt er festivalbekabeling. 

Maar duurzaamheid gaat verder, vertellen Nina Aalders, Willem de Leeuw en Luc van Alphen in de podcast waarmee deze nieuwsbrief opent. Dus niet alleen is het afgelopen met de airco's in de bloedhete tentjes op het plein, ook is het eten steeds plantaardiger, de wijn biologischer en de belichting minder gloeiend. Al zijn er lichtontwerpers die niet van die nieuwlichterij houden. 

Beter zoomen dan vliegen

Niet iedereen heeft zin om tijdens een zomerfestival aan het klimaat herinnerd te worden en Festival Boulevard schreeuwt het niet van de daken. Duurzaamheid draait bij Boulevard ook niet alleen om de planeet, maar ook om de relaties met toeschouwers, media en makers. Dus vliegt de programmeur niet meer heel de wereld over, op zoek naar nieuwe acts, en is Zoom je vriend als je contact wil met Brazilië.

Fascinerend onderwerp, waar ze goede dingen over zeggen, zo aan de vooravond van dat andere Brabantse Festival waar ik je de komende tien dagen mee ga voeren: Circolo in Tilburg. Ook daar staat duurzaamheid hoog op de agenda, al betekent dat waarschijnlijk niet dat er geen traditionele kampvuren zullen vlammen. De klassieke dieseltrucks, de trots van Circus Ronaldo, waar het in de vorige podcast-annex-nieuwsbrief ook even over ging, zijn ook nog niet op batterijen overgezet.

Lady Whistledown

Goed voor de duurzaamheid van de podiumkunstsector is het afscheid van papieren marketing. Het huidige nummer van Scènes blijkt het laatste, en zoals dat een beetje marketeer past is dat natuurlijk een positieve keuze:  'Scènes' verschijnt nu pas niet meer op papier. Waarom dat best bijzonder is. 

Er komt iets nieuws, belooft de hoofdredacteur, en dat is in ieder geval meer dan twee dit jaar afscheidnemende theaterdirecteuren kunnen melden. (Alex Kühne is met onmiddellijke ingang directeur af bij veelbesproken Theater aan de Parade: ‘Het is tijd voor ander leiderschap’ en Directeur Andreas Fleischmann stopt bij theater DeLaMar

U zult hier van mij voorlopig verder geen Whistledown-duiding over krijgen. Behalve

Listen to this episode with a 7-day free trial

Subscribe to Nieuwsbrief Cultuurpers to listen to this post and get 7 days of free access to the full post archives.

Nieuwsbrief Cultuurpers
Cultureel Persbureau
Cultuurpers publiceert over kunst en over kunstbeleid. We zoeken veel uit over de rare dingen die soms met, rond en in de kunstwereld gebeuren. We zijn daar best uniek in. Sterker nog: al sinds 2009 speelt dit netwerk van lezers, opinieleiders en professionele journalisten een cruciale rol als waakhond van de kunstsector en de cultuurpolitiek.